Gå til hovedinnhold

Matematikken starter

Da er første blogpost for denne plassen underveis. Har lenge tenkt å starte noe slikt, så det er vel nå man kan ha tid til litt knoting mellom skriving av masteroppgave.

Det første jeg tenker å skrive litt om er rapporten "Matematikk for alle". Det er kjent at enhetsskolen står sterkt i Norge og det ble tommelen ned for idèdokumentet, siden det la opp til noe som kunne ligne på nivådeling. Det er mye som kan sies om en inndeling etter nivå, så det tenker jeg ikke å drøfte. Det som likevel er interessant med rapporten er forslaget om å ha et løp for matematikk man trenger til vanlig og for de som skal studere f.eks ved høgskole eller universitet. Ja, men dette er dekket i tilpasset undervisning hevder politikere og dytter problemet over til matematikklærerne. De skal kunne tilpasse og finne gode løsninger. Politikere har stor tro på læreren som en fantastisk ressurs i skolen, men lytter bemerkelsesverdig lite til samme person når man skal diskutere problemer i skolefagene.

7. desember kommer resultatene fra PISA 2009. PISA 2006 ga politikere et aldri så lite sjokk, for Norge hadde gått ned i testresultat, tross alle gode tiltak for å bedre skolefagene. Selv om Norge har gjort det dårlig, så er det bestandig en debatt rundt hva man måler og hvorfor man ønsker å måle det. Matematikk er et viktig fag, men det er vanskelig å skjønne at alle skal ha bruk for absolutt alt. Viktigheten av matematikk er til tider det som skaper et paradoks, siden så få får bruk for det etter de er ferdig med skolen. De snakker om de forferdelige matematikktimene og husker alle de ganger læreren hoderistende ga uttrykk for at her var det lite vilje til innsats. Matematikk, med sitt store innhold, er ikke absolutt for alle. Noen lærer det mest nødvendige og vil aldri senere bruke Pytagoras, med mindre man blir tvunget til det i form av Quiz fra matematikklærere eller blir overfalt av didaktisk sprekkferdige høgskolestudenter som skal forklare det læreren din aldri klarte. Det er aldri for sent å se lyset må man vite. Trangen til å få folk til å forstå er stor hos de fleste pedagoger, og de fagspesifikke pedagoger synes alltid at deres FAG er interessant, viktig og allmenndannende. Ferske lærere rådes til å unngå diskusjoner rundt hvilket fag som er mest viktig. Lærerrommet kan fortone seg som en pedagogisk slagmark etter slike meningsutvekslinger og resultatet er bestandig at man er uenige.

At man definerer en komponent av matematikk som gjerne kan kalles viktig for et voksent menneske i vårt moderne samfunn, vil kanskje øke muligheten for at man finner mening i matematikk. Å regne med prosent er viktig for å kunne vurdere hvilket lån som er rimelig eller ikke. Å ha kunnskap om grafer er viktig siden man ofte opplever at en graf kan brukes til å lyve om resultat eller sagt på en bedre måte, vise det man ønsker å fokusere på. Det er viktig å kunne noe om sannsynlighet og kunne vurdere odds, for da ser man kanskje at diverse systemer for å vinne mye penger på nett, ikke er holdbare.

Howard Gardner har blitt gjenstand for oppmerksomhet rundt sine intelligenser. Han hevder at vi i fremtidens samfunn trenger en omstrukturering, hva f.eks utdanning angår. Skolen må tenke at elevene er et produkt og det man ønsker skal være sluttproduktet må være klart definert. Den matematikken elever lærer, bør derfor være av den typen man trenger i et moderne samfunn. Det jeg tolker ut av dette, er at man f.eks kan ha en komponent i grunnskolen som dekker allmenne behov, basert på hva et menneske idag vil trenge i fremtiden for å kunne unngå, for å si det litt brutalt, å bli sett på som dum!

Dumme mennesker blir gjerne utnyttet av de fleste og man tjener gode penger på det. Derfor må man forsøke å gi alle et kunnskapsnivå som bedre gjør dem istand til å vurdere og analysere i sin hverdag som en samfunnsborger. Den praktiske nytten av matematikk gjør man istand til å bedre beskytte seg selv og sin familie mot kapitalistiske system som kun bryr seg om profitt og å finne nye måter å tjene penger på.

"Matematikk for alle" hadde et forslag som kanskje med tid kunne blitt utviklet til en bedre modell for matematikkfaget. Det som nå slo føttene unna det hele, var politikeres bekymring rundt eliteinndeling, utgifter rundt omstrukturering (spesielt testing og eksaminering) og at man i vant tro forkaster det meste som ekspertpanel foreslår. Noe må gjøres med matematikkfaget, for det er på tide å vurdere mål og middel. For å bruke en idrettsmetafor. Skal det være slik at de som driver med breddeidrett må trene som eliteutøvere ? Kan bredde og elite stimuleres med forskjellige middel gjennom det vi etter sigende kaller tilpasset opplæring ?

"Matematikk for alle" kan du finne her: http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/Rapporter/2010/Matematikk_for_alle_2.pdf

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Digital eller papirpasert lærebok? Ja takk!

Det er lite forskning på hvordan digitale læremidler påvirker elevenes læring . Likevel blusser det opp en papir versus digital debatt der det hevdes at en vet hva som er best. Det siste eksemplet skyldes et oppslag i Klassekampen angående at lærere ved Knarvik videregående skole ikke får nok fysiske lærebøker. Anvendelsen og den pedagogiske nytteverdien avhenger fortsatt av lærerens kompetanse for læremiddelet, det være seg digitalt eller papirbasert. Tabloide overskrifter som skal få folk til å lese om hva som er best fungerer som clickbait. Hvis det passer det du allerede mener, såkalt bekreftelsestendens, deler du det flittig i sosiale medier. Dette er med på å skape en veldig polarisert debatt. De som tjener mest på dette er nok media som gjerne inviterer til debatt når en kan lese denne saken for kun 1 krone. Sosiale media fylles opp med at forskning viser at begge sider egentlig har rett. Tenk så fantastisk om vi kan tenke som Ole Brumm? Det ville være naturlig å spørre dyktige ...

Gunnar Stavrum vil ikke ha streik, so what?

Nå under en streik har som vanlig visse personer som mener å ha stor tyngde bak sine meninger meldt seg på. Han i overskriften er på bakgrunn av å være sjefredaktør i en eller annen avis en markante meningsytrer. Han bruker umusikalsk om den streik som nå pågår. Han er tydelig på at man ikke bør streike. En av hans meninger er at streik er unødvendig i Unio siden man i privat sektor har opplevd permitteringer og oppsigelser. Lærere og sykepleiere har beholdt jobbene sine, derfor bør de ikke streike.  Nå er det ikke første gang det kommer kontroversielle utspill fra den kanten. Han eier en nettavis og han ønsker debatt, gjerne slik at han kan tjene på det.  Derfor er min enkle oppfordring, la oss treffe ham der det smerter mest, ved å ignorere. Mitt innstendige ønske til andre media er at de holder ham utenfor en debatt, siden han åpenbart vil tjene på det. De som nå streiker for bedre lønn gjør det for å sikre en rekruttering og det passer seg dårlig at noen skal få økono...

Funksjonsbegrepet

Min masteroppgave tar for seg en innføring av funksjonsbegrep og hvordan et program kalt Algebra Arrows kan   gi noen effekt. I disse dager skriver jeg på et innledningskapittel, der jeg ser litt på bakgrunn for min oppgave og hva som er poenget med en slik forskning. Det som har slått meg, er omfanget av funksjonsbegrepet, spesielt når man tenker på de erfaringer som bør ligge til grunn for å se nytten av funksjoner. Oppgaver som ligger under å tolke grafer eller kunne uttrykke sin matematiske funksjon for dagligdagse hendelser, vil være viktige faktorer for et menneske i et moderne samfunn. Hvordan kan man sørge for at utdannelse gir mennesker en praktisk nytte av å kunne noe om funksjoner ? Funksjonsmaskiner er et sentralt tema i mange læringsressurser, både på barnetrinn og ungdomstrinn. Å kunne lage en matematisk funksjon for et lån burde være en enkel anvendelse som kommer et menneske til gode. Problemet er ofte å argumentere for at man bør kunne dette. Det er en diskusjon...