To tog som beveger seg med en fart på 50 km/t kjører mot hverandre på samme skinnegang. Når de er 100 km fra hverandre, starter en fugl fra det ene toget og flyr med en fart på på 70 km/t. Når den møter det andre toget, snur den og flyr tilbake til det første igjen. Slik fortsetter fuglen inntil togene kolliderer. Spørsmålet er da: ”Hvor langt har fuglen fløyet når togene kolliderer ?”
Det er lite forskning på hvordan digitale læremidler påvirker elevenes læring . Likevel blusser det opp en papir versus digital debatt der det hevdes at en vet hva som er best. Det siste eksemplet skyldes et oppslag i Klassekampen angående at lærere ved Knarvik videregående skole ikke får nok fysiske lærebøker. Anvendelsen og den pedagogiske nytteverdien avhenger fortsatt av lærerens kompetanse for læremiddelet, det være seg digitalt eller papirbasert. Tabloide overskrifter som skal få folk til å lese om hva som er best fungerer som clickbait. Hvis det passer det du allerede mener, såkalt bekreftelsestendens, deler du det flittig i sosiale medier. Dette er med på å skape en veldig polarisert debatt. De som tjener mest på dette er nok media som gjerne inviterer til debatt når en kan lese denne saken for kun 1 krone. Sosiale media fylles opp med at forskning viser at begge sider egentlig har rett. Tenk så fantastisk om vi kan tenke som Ole Brumm? Det ville være naturlig å spørre dyktige ...
Kommentarer
Legg inn en kommentar