Gå til hovedinnhold

Vurdering i matematikk

Da er en lang høstferie over og straks starter Nasjonale Prøver i regning for henholdsvis 5. og 8. klasse. En skal være glad det ikke er for mange prøver, så kan en muligens fokusere litt på læring innimellom alle tester. Jobber man i Oslo, blir en fort vant til mange tester. Spørsmålet er hva man får ut av testing, for når man har fått et resultat, hva gjør man med det ?
Det er et økt fokus på underveisvurdering som et middel til å få en bedre vurdering. Vurdering for læring og multiple intelligenser. Matematikk er et sammensatt fag, og en karakter sier egentlig lite om HVA en elev kan. Det man ofte finner ut, er at det er vanskelig å gi et bilde av en helhet. Matematikkbøker med egne prøver utviklet for å passe kapitlene. Nasjonale Prøver, kartleggingsprøver og til slutt kommer en fin liten avgangsprøve i 10. klasse. Hva gjør man med resultatene ?
De fleste lærere er klar over den tidsklemme som gir liten mulighet for å bruke tid på å lære for forståelse. En liker å tro at man underviser med å vektlegge at elever må få muligheten til å forstå. Avhengig av størrelse på elevgruppe, vil det fort vise seg at man må justere målene. Det er en utopi å tro at 30 elever skal kunne forstå noe etter en 45 minutters time, eller en 60 minutters time. Å kjøre tester etter at man har gått gjennom et kapittel i en fragmentert ukeplan over 2-3 uker gir gjerne et resultat man vet på forhånd. De som har gitt opp eller ikke skjønner havner på lav måloppnåelse, de som har skjønt litt eller faktisk jobbet litt med lekser har fått middels og de som har jobbet iherdig, eller har god forståelse (Samt endel backing fra familiemedlemmer) får høy måloppnåelse. Hvordan måler man dette ? Vel, med fare for å virke negativ, så bruker nok de fleste lærere et system der måloppnåelse eller karakter avgjøres av oppsamlede poeng på oppgavene. Så kan en lure på hva   karakteren 4 eller en middels måloppnåelse i kapittel 1 - Tall, forteller om. Det vurderes, foreldre skriver under og igang med neste kapittel.
Nasjonale Prøver blir gjerne en happening, der man får resultat på lik linje med en prøve. En får en nasjonal temperaturmåling i et fag, men hva bruker man det til ?
Her får enhver skoleleder en utfordring og jeg frykter at det dessverre ikke brukes til noe. På linje med mange kartleggingsprøver som gjennomføres, blir det ikke gjenstand for en debatt vedrørende læring og måloppnåelse. Gode resultat viser man fram, dårlige resultat dysses ned.
Jeg håper at mange får oppleve at de nasjonale prøvene fører noe godt med seg. Dessverre heller jeg personlig mot at foreløpig er det en tidstyv. Men hvorfor skulle man høre på noen som har utdannet seg til å vite noe om læring og struktur i faget ?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Digital eller papirpasert lærebok? Ja takk!

Det er lite forskning på hvordan digitale læremidler påvirker elevenes læring . Likevel blusser det opp en papir versus digital debatt der det hevdes at en vet hva som er best. Det siste eksemplet skyldes et oppslag i Klassekampen angående at lærere ved Knarvik videregående skole ikke får nok fysiske lærebøker. Anvendelsen og den pedagogiske nytteverdien avhenger fortsatt av lærerens kompetanse for læremiddelet, det være seg digitalt eller papirbasert. Tabloide overskrifter som skal få folk til å lese om hva som er best fungerer som clickbait. Hvis det passer det du allerede mener, såkalt bekreftelsestendens, deler du det flittig i sosiale medier. Dette er med på å skape en veldig polarisert debatt. De som tjener mest på dette er nok media som gjerne inviterer til debatt når en kan lese denne saken for kun 1 krone. Sosiale media fylles opp med at forskning viser at begge sider egentlig har rett. Tenk så fantastisk om vi kan tenke som Ole Brumm? Det ville være naturlig å spørre dyktige ...

Gunnar Stavrum vil ikke ha streik, so what?

Nå under en streik har som vanlig visse personer som mener å ha stor tyngde bak sine meninger meldt seg på. Han i overskriften er på bakgrunn av å være sjefredaktør i en eller annen avis en markante meningsytrer. Han bruker umusikalsk om den streik som nå pågår. Han er tydelig på at man ikke bør streike. En av hans meninger er at streik er unødvendig i Unio siden man i privat sektor har opplevd permitteringer og oppsigelser. Lærere og sykepleiere har beholdt jobbene sine, derfor bør de ikke streike.  Nå er det ikke første gang det kommer kontroversielle utspill fra den kanten. Han eier en nettavis og han ønsker debatt, gjerne slik at han kan tjene på det.  Derfor er min enkle oppfordring, la oss treffe ham der det smerter mest, ved å ignorere. Mitt innstendige ønske til andre media er at de holder ham utenfor en debatt, siden han åpenbart vil tjene på det. De som nå streiker for bedre lønn gjør det for å sikre en rekruttering og det passer seg dårlig at noen skal få økono...

Funksjonsbegrepet

Min masteroppgave tar for seg en innføring av funksjonsbegrep og hvordan et program kalt Algebra Arrows kan   gi noen effekt. I disse dager skriver jeg på et innledningskapittel, der jeg ser litt på bakgrunn for min oppgave og hva som er poenget med en slik forskning. Det som har slått meg, er omfanget av funksjonsbegrepet, spesielt når man tenker på de erfaringer som bør ligge til grunn for å se nytten av funksjoner. Oppgaver som ligger under å tolke grafer eller kunne uttrykke sin matematiske funksjon for dagligdagse hendelser, vil være viktige faktorer for et menneske i et moderne samfunn. Hvordan kan man sørge for at utdannelse gir mennesker en praktisk nytte av å kunne noe om funksjoner ? Funksjonsmaskiner er et sentralt tema i mange læringsressurser, både på barnetrinn og ungdomstrinn. Å kunne lage en matematisk funksjon for et lån burde være en enkel anvendelse som kommer et menneske til gode. Problemet er ofte å argumentere for at man bør kunne dette. Det er en diskusjon...