Gå til hovedinnhold

Interaksjon mellom lærer og elever i en digital hjemmeskole


24. april postet Bjørn Bolstad et blogginnlegg: “COVID-19 dreper - Også samtalen i klasserommet”. Her nevnes det at klassesamtalen er død på bakgrunn av undersøkelse gjort av FIKS og andre universitetsmiljøer. Et viktig element i denne sammenheng er lærerens endringskompetanse. Hvis en antar at de som ble spurt i undersøkelse behersker dialogisk undervisning (Alexander, 2008) så vil viktige element blant annet være å skape interesse, stimulere til å tenke, dele og utvikle idèer, lage argumenter og vurdere dem. Dette vil kunne løses på forskjellige måter i et klasserom, men her opplever da lærere at det foreløpig forsvinner i en digital hjemmeskole. Spørsmålet man da bør stille seg er om det kan la seg gjøre? 

TPACK (Technological Pedagogical And Content Knowledge). er en modell som er en utvikling av PCK for å ha med teknologisk kunnskap. Denne modellen kan vise hva du må gjøre for å få nødvendig teknologiske kunnskap som trengs for å ha dialogisk undervisning i en digital hjemmeskole. Kanskje kan teknologi berike det du gjorde i klasserommet før Coronakrisen?

La os si at du er god på dialogisk undervisning i klasserommet og må nå ha digital hjemmeskole. Hvordan kan du skape dialogisk undervisning gjennom f.eks Google Suite for Utdanning? 



TEKNOLOGISK FAGKUNNSKAP (TFK)

Kunnskap om teknologi for faget, men mangler kunnskap om læring. 

Drivende god i å bruke Geogebra i matematikk, men ser ikke at det kan brukes så elevene lærer geometri og funksjoner. 


TEKNOLOGISK PEDAGOGISK KUNNSKAP (TPK)

Kunnskap om teknologi som kan anvendes til læring, men mangler kunnskap om fag.  

Kahoot er veldig bra til læring, men ser ikke at det kan brukes i noe fag. 


TEKNOLOGISK PEDAGOGISK FAGKUNNSKAP (TPFK)

Du vet om teknologi som egner seg fag og er godt egnet til læring for det. 

Du klarer å kombinere fag, teknologi og pedagogikk på en slik måte at det blir god læring.


Å øke sin TPFK vil i dette eksempelet kreve en innsats for å finne god teknolog og vurdere hvordan dette kan bidra til økt engasjement, samarbeid og læring. 


KORTE TIPS TIL G SUITE FOR UTDANNING

Google Hangouts/Google Meet

Bruk chat til diskusjoner og spørsmål blant elever underveis når du presenterer. 

Bruk video etter presentasjon til å ha samtale rundt presentasjon. 


Google Skjema

Lag oppgaver eller spørsmål til elever. Bruker man inndeling kan det lages skattejakt eller virtuelt escape rom. Lage undersøkelser om hva elever gjør og hvordan de har det. Ordne exit-tickets som en tilbakemelding etter videosamtale. Hva lærte du idag? Si 3 ting du lærte om idag.

Elever kan lage undersøkelser. 


Dokumenter, Presentasjoner og Regneark

Lag oppgaver som gir elever mulighet til å samarbeide. De kan samskrive i alle 3 dokumentformater. Skrivestafett, lage korte presentasjoner som de kan dele med deg eller andre elever. 


JamBoard 

Elever kan samarbeide på et felles lerret/whiteboard. Idèmyldring, kreative prosesser. Samarbeidslæring. 


Nettsteder

Elevene kan samarbeide om å lage nettsted. I nettstedet kan de forske på oppgaver, samle informasjon og lage egne sider der de jobber på hvert sitt område.  


Classroom

Det virtuelle klasserommet. Oppgaver, beskjeder, diskusjoner. Gi svar gjennom verktøy nevnt ovenfor. Bruke lyd, video eller tekst til å kommunisere med lærer.


En viktig prosessen som bør foregå akkurat nå er refleksjon over hva man gjør i en digital hjemmeskole. Fører det til at elever samarbeider, blir engasjert, deler tanker og idèer, blir støttet av et fellesskap og opplever en gruppetilhørighet ? 


Vil du teste ut en enkel måte å skape dialogisk undervisning, kan du se på grubletegninger. Det er laget for bruk i naturfag, men det kan enkelt brukes i de fleste andre fag. Du ordner en tegning med snakkebobler, deretter legger du inn noen påstander som kan skape diskusjon. Hensikten med slike tegninger er å skape diskusjoner og det skal ikke være slik at man finner et riktig svar hos en av personene i tegningen. 


I tillegg finnes det mange verktøy som er godt egnet for å få igang dialogisk undervisning. 

En fin oversikt over mange finnes på hjelpskolen.no. Samtavla fra Universitetet i Oslo er laget som et støtteverktøy for videokonferanser. 










Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Digital eller papirpasert lærebok? Ja takk!

Det er lite forskning på hvordan digitale læremidler påvirker elevenes læring . Likevel blusser det opp en papir versus digital debatt der det hevdes at en vet hva som er best. Det siste eksemplet skyldes et oppslag i Klassekampen angående at lærere ved Knarvik videregående skole ikke får nok fysiske lærebøker. Anvendelsen og den pedagogiske nytteverdien avhenger fortsatt av lærerens kompetanse for læremiddelet, det være seg digitalt eller papirbasert. Tabloide overskrifter som skal få folk til å lese om hva som er best fungerer som clickbait. Hvis det passer det du allerede mener, såkalt bekreftelsestendens, deler du det flittig i sosiale medier. Dette er med på å skape en veldig polarisert debatt. De som tjener mest på dette er nok media som gjerne inviterer til debatt når en kan lese denne saken for kun 1 krone. Sosiale media fylles opp med at forskning viser at begge sider egentlig har rett. Tenk så fantastisk om vi kan tenke som Ole Brumm? Det ville være naturlig å spørre dyktige ...

Gunnar Stavrum vil ikke ha streik, so what?

Nå under en streik har som vanlig visse personer som mener å ha stor tyngde bak sine meninger meldt seg på. Han i overskriften er på bakgrunn av å være sjefredaktør i en eller annen avis en markante meningsytrer. Han bruker umusikalsk om den streik som nå pågår. Han er tydelig på at man ikke bør streike. En av hans meninger er at streik er unødvendig i Unio siden man i privat sektor har opplevd permitteringer og oppsigelser. Lærere og sykepleiere har beholdt jobbene sine, derfor bør de ikke streike.  Nå er det ikke første gang det kommer kontroversielle utspill fra den kanten. Han eier en nettavis og han ønsker debatt, gjerne slik at han kan tjene på det.  Derfor er min enkle oppfordring, la oss treffe ham der det smerter mest, ved å ignorere. Mitt innstendige ønske til andre media er at de holder ham utenfor en debatt, siden han åpenbart vil tjene på det. De som nå streiker for bedre lønn gjør det for å sikre en rekruttering og det passer seg dårlig at noen skal få økono...

Funksjonsbegrepet

Min masteroppgave tar for seg en innføring av funksjonsbegrep og hvordan et program kalt Algebra Arrows kan   gi noen effekt. I disse dager skriver jeg på et innledningskapittel, der jeg ser litt på bakgrunn for min oppgave og hva som er poenget med en slik forskning. Det som har slått meg, er omfanget av funksjonsbegrepet, spesielt når man tenker på de erfaringer som bør ligge til grunn for å se nytten av funksjoner. Oppgaver som ligger under å tolke grafer eller kunne uttrykke sin matematiske funksjon for dagligdagse hendelser, vil være viktige faktorer for et menneske i et moderne samfunn. Hvordan kan man sørge for at utdannelse gir mennesker en praktisk nytte av å kunne noe om funksjoner ? Funksjonsmaskiner er et sentralt tema i mange læringsressurser, både på barnetrinn og ungdomstrinn. Å kunne lage en matematisk funksjon for et lån burde være en enkel anvendelse som kommer et menneske til gode. Problemet er ofte å argumentere for at man bør kunne dette. Det er en diskusjon...