24. april postet Bjørn Bolstad et blogginnlegg: “COVID-19 dreper - Også samtalen i klasserommet”. Her nevnes det at klassesamtalen er død på bakgrunn av undersøkelse gjort av FIKS og andre universitetsmiljøer. Et viktig element i denne sammenheng er lærerens endringskompetanse. Hvis en antar at de som ble spurt i undersøkelse behersker dialogisk undervisning (Alexander, 2008) så vil viktige element blant annet være å skape interesse, stimulere til å tenke, dele og utvikle idèer, lage argumenter og vurdere dem. Dette vil kunne løses på forskjellige måter i et klasserom, men her opplever da lærere at det foreløpig forsvinner i en digital hjemmeskole. Spørsmålet man da bør stille seg er om det kan la seg gjøre?
La os si at du er god på dialogisk undervisning i klasserommet og må nå ha digital hjemmeskole. Hvordan kan du skape dialogisk undervisning gjennom f.eks Google Suite for Utdanning?
TEKNOLOGISK FAGKUNNSKAP (TFK)
Kunnskap om teknologi for faget, men mangler kunnskap om læring.
Drivende god i å bruke Geogebra i matematikk, men ser ikke at det kan brukes så elevene lærer geometri og funksjoner.
TEKNOLOGISK PEDAGOGISK KUNNSKAP (TPK)
Kunnskap om teknologi som kan anvendes til læring, men mangler kunnskap om fag.
Kahoot er veldig bra til læring, men ser ikke at det kan brukes i noe fag.
TEKNOLOGISK PEDAGOGISK FAGKUNNSKAP (TPFK)
Du vet om teknologi som egner seg fag og er godt egnet til læring for det.
Du klarer å kombinere fag, teknologi og pedagogikk på en slik måte at det blir god læring.
Å øke sin TPFK vil i dette eksempelet kreve en innsats for å finne god teknolog og vurdere hvordan dette kan bidra til økt engasjement, samarbeid og læring.
KORTE TIPS TIL G SUITE FOR UTDANNING
Google Hangouts/Google Meet
Bruk chat til diskusjoner og spørsmål blant elever underveis når du presenterer.
Bruk video etter presentasjon til å ha samtale rundt presentasjon.
Google Skjema
Lag oppgaver eller spørsmål til elever. Bruker man inndeling kan det lages skattejakt eller virtuelt escape rom. Lage undersøkelser om hva elever gjør og hvordan de har det. Ordne exit-tickets som en tilbakemelding etter videosamtale. Hva lærte du idag? Si 3 ting du lærte om idag.
Elever kan lage undersøkelser.
Dokumenter, Presentasjoner og Regneark
Lag oppgaver som gir elever mulighet til å samarbeide. De kan samskrive i alle 3 dokumentformater. Skrivestafett, lage korte presentasjoner som de kan dele med deg eller andre elever.
JamBoard
Elever kan samarbeide på et felles lerret/whiteboard. Idèmyldring, kreative prosesser. Samarbeidslæring.
Nettsteder
Elevene kan samarbeide om å lage nettsted. I nettstedet kan de forske på oppgaver, samle informasjon og lage egne sider der de jobber på hvert sitt område.
Classroom
Det virtuelle klasserommet. Oppgaver, beskjeder, diskusjoner. Gi svar gjennom verktøy nevnt ovenfor. Bruke lyd, video eller tekst til å kommunisere med lærer.
En viktig prosessen som bør foregå akkurat nå er refleksjon over hva man gjør i en digital hjemmeskole. Fører det til at elever samarbeider, blir engasjert, deler tanker og idèer, blir støttet av et fellesskap og opplever en gruppetilhørighet ?
Vil du teste ut en enkel måte å skape dialogisk undervisning, kan du se på grubletegninger. Det er laget for bruk i naturfag, men det kan enkelt brukes i de fleste andre fag. Du ordner en tegning med snakkebobler, deretter legger du inn noen påstander som kan skape diskusjon. Hensikten med slike tegninger er å skape diskusjoner og det skal ikke være slik at man finner et riktig svar hos en av personene i tegningen.
I tillegg finnes det mange verktøy som er godt egnet for å få igang dialogisk undervisning.
En fin oversikt over mange finnes på hjelpskolen.no. Samtavla fra Universitetet i Oslo er laget som et støtteverktøy for videokonferanser.

Kommentarer
Legg inn en kommentar