Jeg har en HTC Desire av førstegenerasjon og har hatt gleden av å utforske Android. Det første som blir utforsket av applikasjoner og spill er de som kan tendere mot at man lærer noe matematikk. Siden jeg har en datter som er 2 1/2 år, tester man gjerne ut noe à la Toddler program. For de som ikke vet det, så er Toddler et uttrykk for barn som er mellom 0-2 år. Jeg regner dermed klasseinndelingen for å være [0-2] og ikke (0,2> og opererer med normaltall.
Et av de første jeg testet var Kids Connect the Dots. Barn lærer gjerne å telle gjennom å memorere og matematikere snakker om ordinaltall, dvs. at man lærer i hvilken rekkefølge tallene står. Først kommer 1, så 2, deretter 3, 4 osv. For en utvikling av tallbegrep relatert til å forstå hva egentlig symbolet 3 står for, så er det viktig at man får mange erfaringer til hva 3 kan stå for. Likevel er det viktig å bygge en basis i form av ordinalitet, dvs vite hva som er større eller mindre enn. Tidlig utvikling av et begrep for mengder må koble et symbol som en representasjon for hvor stor mengden er. Derfor er det selvfølgelig bra om en kan øve mye på rekkefølge og senere jobbe mer med begrep som større enn, er lik og mindre enn. Dette programmet jeg nevnte innledningsvis tar for seg en kjent aktivitet som har vært brukt i mange hobbybøker opp gjennom tidene. Start på punkt 1, trekk et strek fra det til punkt 2, så til punkt 3 osv. Utallige ark hjemme, i barnehage og skole har gått med til dette og før man hadde noen diskusjoner rundt den didaktiske verdien av slike øvelser, så skjønte man at dette var en fin måte å lære tallene på.
Frøydis fikk litt problem med touchskjermen innledningsvis. Å bare treffe med en finger bød på noen problemer, for det var egentlig kult å ha begge hender på skjermen. Dette koblet ut berøringssensor, siden den registrerte et trykk, men ikke et slipp. Da hun, etter kraftige hint fra meg, begynte å trykke lett med en finger ble det fart i sakene. Hun skjønner ennå ikke rekkefølgen av tallene helt, men siden programmet viser annen farge på neste punkt etter noen sekunder, så er dettte et fint hint som gjør oppgaven enklere. Hun gikk fort fra bilder på 10-12 punkter til at det ble 20-25 punkter. Det artigste med programmet kom likevel når alt var streket opp, for da kom et fint bilde av hvilket dyr dette var omrisset til. Så kunne vi lære litt gloser. "Se, hvilket dyr er det ?" Svarene kom fort og gleden ble stor hver gang man fikk opp et dyr, en gjenstand eller noe annet kjent som man kunne ordet på. Slik sett ble Kids Connect the Dots en god læring for både tall og substantiver. Det eneste jeg savner er muligheten til norsk tale. Foreløpig har jeg ikke funnet det, så finner jeg et lignende program med norsk tale, da er det topp karakter og mange timer med god læring for Frøydis. Alternativt kan man løse problemet ved å ha muligheter for opptak av egen stemme. Så kan man legge inn tale for alle bildene og tall som er med i programmet.
Et av de første jeg testet var Kids Connect the Dots. Barn lærer gjerne å telle gjennom å memorere og matematikere snakker om ordinaltall, dvs. at man lærer i hvilken rekkefølge tallene står. Først kommer 1, så 2, deretter 3, 4 osv. For en utvikling av tallbegrep relatert til å forstå hva egentlig symbolet 3 står for, så er det viktig at man får mange erfaringer til hva 3 kan stå for. Likevel er det viktig å bygge en basis i form av ordinalitet, dvs vite hva som er større eller mindre enn. Tidlig utvikling av et begrep for mengder må koble et symbol som en representasjon for hvor stor mengden er. Derfor er det selvfølgelig bra om en kan øve mye på rekkefølge og senere jobbe mer med begrep som større enn, er lik og mindre enn. Dette programmet jeg nevnte innledningsvis tar for seg en kjent aktivitet som har vært brukt i mange hobbybøker opp gjennom tidene. Start på punkt 1, trekk et strek fra det til punkt 2, så til punkt 3 osv. Utallige ark hjemme, i barnehage og skole har gått med til dette og før man hadde noen diskusjoner rundt den didaktiske verdien av slike øvelser, så skjønte man at dette var en fin måte å lære tallene på.
Frøydis fikk litt problem med touchskjermen innledningsvis. Å bare treffe med en finger bød på noen problemer, for det var egentlig kult å ha begge hender på skjermen. Dette koblet ut berøringssensor, siden den registrerte et trykk, men ikke et slipp. Da hun, etter kraftige hint fra meg, begynte å trykke lett med en finger ble det fart i sakene. Hun skjønner ennå ikke rekkefølgen av tallene helt, men siden programmet viser annen farge på neste punkt etter noen sekunder, så er dettte et fint hint som gjør oppgaven enklere. Hun gikk fort fra bilder på 10-12 punkter til at det ble 20-25 punkter. Det artigste med programmet kom likevel når alt var streket opp, for da kom et fint bilde av hvilket dyr dette var omrisset til. Så kunne vi lære litt gloser. "Se, hvilket dyr er det ?" Svarene kom fort og gleden ble stor hver gang man fikk opp et dyr, en gjenstand eller noe annet kjent som man kunne ordet på. Slik sett ble Kids Connect the Dots en god læring for både tall og substantiver. Det eneste jeg savner er muligheten til norsk tale. Foreløpig har jeg ikke funnet det, så finner jeg et lignende program med norsk tale, da er det topp karakter og mange timer med god læring for Frøydis. Alternativt kan man løse problemet ved å ha muligheter for opptak av egen stemme. Så kan man legge inn tale for alle bildene og tall som er med i programmet.
Kommentarer
Legg inn en kommentar