Gå til hovedinnhold

Applikasjoner for matematikk

Jeg har en HTC Desire av førstegenerasjon og har hatt gleden av å utforske Android. Det første som blir utforsket av applikasjoner og spill er de som kan tendere mot at man lærer noe matematikk. Siden jeg har en datter som er 2 1/2 år, tester man gjerne ut noe à la Toddler program. For de som ikke vet det, så er Toddler et uttrykk for barn som er mellom 0-2 år. Jeg regner dermed klasseinndelingen for å være [0-2] og ikke (0,2> og opererer med normaltall.
Et av de første jeg testet var Kids Connect the Dots. Barn lærer gjerne å telle gjennom å memorere og matematikere snakker om ordinaltall, dvs. at man lærer i hvilken rekkefølge tallene står. Først kommer 1, så 2, deretter 3, 4 osv. For en utvikling av tallbegrep relatert til å forstå hva egentlig symbolet 3 står for, så er det viktig at man får mange erfaringer til hva 3 kan stå for. Likevel er det viktig å bygge en basis i form av ordinalitet, dvs vite hva som er større eller mindre enn. Tidlig utvikling av et begrep for mengder må koble et symbol som en representasjon for hvor stor mengden er. Derfor er det selvfølgelig bra om en kan øve mye på rekkefølge og senere jobbe mer med begrep som større enn, er lik og mindre enn. Dette programmet jeg nevnte innledningsvis tar for seg en kjent aktivitet som har vært brukt i mange hobbybøker opp gjennom tidene. Start på punkt 1, trekk et strek fra det til punkt 2, så til punkt 3 osv. Utallige ark hjemme, i barnehage og skole har gått med til dette og før man hadde noen diskusjoner rundt den didaktiske verdien av slike øvelser, så skjønte man at dette var en fin måte å lære tallene på.
Frøydis fikk litt problem med touchskjermen innledningsvis. Å bare treffe med en finger bød på noen problemer, for det var egentlig kult å ha begge hender på skjermen. Dette koblet ut berøringssensor, siden den registrerte et trykk, men ikke et slipp. Da hun, etter kraftige hint fra meg, begynte å trykke lett med en finger ble det fart i sakene. Hun skjønner ennå ikke rekkefølgen av tallene helt, men siden programmet viser annen farge på neste punkt etter noen sekunder, så er dettte et fint hint som gjør oppgaven enklere. Hun gikk fort fra bilder på 10-12 punkter til at det ble 20-25 punkter. Det artigste med programmet kom likevel når alt var streket opp, for da kom et fint bilde av hvilket dyr dette var omrisset til. Så kunne vi lære litt gloser. "Se, hvilket dyr er det ?" Svarene kom fort og gleden ble stor hver gang man fikk opp et dyr, en gjenstand eller noe annet kjent som man kunne ordet på. Slik sett ble Kids Connect the Dots en god læring for både tall og substantiver. Det eneste jeg savner er muligheten til norsk tale. Foreløpig har jeg ikke funnet det, så finner jeg et lignende program med norsk tale, da er det topp karakter og mange timer med god læring for Frøydis. Alternativt kan man løse problemet ved å ha muligheter for opptak av egen stemme. Så kan man legge inn tale for alle bildene og tall som er med i programmet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Digital eller papirpasert lærebok? Ja takk!

Det er lite forskning på hvordan digitale læremidler påvirker elevenes læring . Likevel blusser det opp en papir versus digital debatt der det hevdes at en vet hva som er best. Det siste eksemplet skyldes et oppslag i Klassekampen angående at lærere ved Knarvik videregående skole ikke får nok fysiske lærebøker. Anvendelsen og den pedagogiske nytteverdien avhenger fortsatt av lærerens kompetanse for læremiddelet, det være seg digitalt eller papirbasert. Tabloide overskrifter som skal få folk til å lese om hva som er best fungerer som clickbait. Hvis det passer det du allerede mener, såkalt bekreftelsestendens, deler du det flittig i sosiale medier. Dette er med på å skape en veldig polarisert debatt. De som tjener mest på dette er nok media som gjerne inviterer til debatt når en kan lese denne saken for kun 1 krone. Sosiale media fylles opp med at forskning viser at begge sider egentlig har rett. Tenk så fantastisk om vi kan tenke som Ole Brumm? Det ville være naturlig å spørre dyktige ...

Gunnar Stavrum vil ikke ha streik, so what?

Nå under en streik har som vanlig visse personer som mener å ha stor tyngde bak sine meninger meldt seg på. Han i overskriften er på bakgrunn av å være sjefredaktør i en eller annen avis en markante meningsytrer. Han bruker umusikalsk om den streik som nå pågår. Han er tydelig på at man ikke bør streike. En av hans meninger er at streik er unødvendig i Unio siden man i privat sektor har opplevd permitteringer og oppsigelser. Lærere og sykepleiere har beholdt jobbene sine, derfor bør de ikke streike.  Nå er det ikke første gang det kommer kontroversielle utspill fra den kanten. Han eier en nettavis og han ønsker debatt, gjerne slik at han kan tjene på det.  Derfor er min enkle oppfordring, la oss treffe ham der det smerter mest, ved å ignorere. Mitt innstendige ønske til andre media er at de holder ham utenfor en debatt, siden han åpenbart vil tjene på det. De som nå streiker for bedre lønn gjør det for å sikre en rekruttering og det passer seg dårlig at noen skal få økono...

Funksjonsbegrepet

Min masteroppgave tar for seg en innføring av funksjonsbegrep og hvordan et program kalt Algebra Arrows kan   gi noen effekt. I disse dager skriver jeg på et innledningskapittel, der jeg ser litt på bakgrunn for min oppgave og hva som er poenget med en slik forskning. Det som har slått meg, er omfanget av funksjonsbegrepet, spesielt når man tenker på de erfaringer som bør ligge til grunn for å se nytten av funksjoner. Oppgaver som ligger under å tolke grafer eller kunne uttrykke sin matematiske funksjon for dagligdagse hendelser, vil være viktige faktorer for et menneske i et moderne samfunn. Hvordan kan man sørge for at utdannelse gir mennesker en praktisk nytte av å kunne noe om funksjoner ? Funksjonsmaskiner er et sentralt tema i mange læringsressurser, både på barnetrinn og ungdomstrinn. Å kunne lage en matematisk funksjon for et lån burde være en enkel anvendelse som kommer et menneske til gode. Problemet er ofte å argumentere for at man bør kunne dette. Det er en diskusjon...