Har lest litt i denne boken og det er morsomt å se når noen skriver om noe som etterhvert alle lærere må forholde seg til. Det er ikke bestandig at man ser verdien i internett og faktakunnskap. Dette så man spesielt da wikipedia ble lansert. I sin spede begynnelse var det barnesykdommer og som alle system som har en dynamisk utforming, så kreves det at det etableres mange og gode kontrollrutiner før man kan oppnå en status som pålitelig. Det interessante med wikipedia kontra f.eks Store Norske Leksikon illustreres veldig godt i denne artikkelen Utdannings - Store Norske Wikipedia.
Vi står overfor en stor utfordring i forhold til skole og den læring som etter sigende skal foregå der. Resultater fra store internasjonale undersøkelser som f.eks PISA viser til at den viktigste faktoren i klasserommet er og blir læreren. Glem klassestørrelse, ressurser og pedagogiske fundament. Hvis man ikke har lærere som har god kvalitet det være seg fagmessig kunnskap og pedagogisk innsikt, så vil det hjelpe lite med økt pengebruk. En kan godt si det slik at man gir ikke penger til en som ikke har forstand på å bruke dem. Likevel er det kjappeste insentiv rent politisk å vise til at man skyter inn mer penger. Det vises til at man videreutdanner og på mange måter driver med grep for å øke kvalitet. Hvorfor er det da så lite som vitner om at skolene skaffer seg dyktige pedagoger ? Hva mener jeg med dette ? Vel, det viser seg dessverre ofte at skolene preges av dårlig økonomi. Dårlig økonomi fører til mindre midler til lønn og dette medfører at en adjunkt med opprykk nødvendigvis blir en større utgiftspost enn en assistent med videregående skole og godt lag med barn.
Selvsagt setter jeg det litt på spissen, men faktisk er dessverre dette ikke langt fra sannheten. Læreryrket er blitt gradvis ødelagt av stort arbeidskrav, en arbeidsinstruks som i beste fall er løs og samfunnets behov for syndebukker. Hvis min elev ikke presterer bra, da er det vel noe galt med læreren ? Kanskje har barnet mitt ADHD ? Har ikke læreren oppdaget dette ? Vet læreren om at det foregår mobbing i klassen.....
Den tid da læreren hadde ansvar for fag og kunne konsentrere seg som å holde fokus på faglige prestasjoner, den er forlengst forbi. En lærer må være en multikunstner som er villig til å sjonglere flere klasser, flere fag og elevenes psykososiale miljø. Det vitner mye om lærerens utsatte samfunnsrolle når man tar med advokat på foreldremøtene. Derfor vil jeg hevde at et første skritt mot å få til god læring i et klasserom er å følge noen enkle retningslinjer.
1. Gi lærerne gode arbeidsrom og still krav til planlegging av skoleåret
2. Sørg for å ha enkle og konkrete læringsmål
3. Still krav til læreren i forhold til læringsutbytte. Lærer elevene lite, så må det kunne ha konsekvenser. Ikke alle kan være lærere, selv om de skulle ha en god tone med barn
Læreren som en fagkyndig person med kompetanse i å undervise godt for elever må være et resultat av en satsing på økt kvalitet på lærerutdanning. Da må man spekulere i om man underviser etter de prinsipp man ønsker at kommende lærere skal benytte i egne klasserom. Personlig har jeg opplevd at undervisningsprinsippene ved høgskoler og universitet ofte går etter "lese av powerpoint eller overheadtransparenten". Dessuten lider lærerutdanning under mangelen på praksis før man starter som lærer. 6 uker praksis på 1 år gir ikke store erfaringen, men vi har ikke penger til mer dessverre.
Vi står overfor en stor utfordring i forhold til skole og den læring som etter sigende skal foregå der. Resultater fra store internasjonale undersøkelser som f.eks PISA viser til at den viktigste faktoren i klasserommet er og blir læreren. Glem klassestørrelse, ressurser og pedagogiske fundament. Hvis man ikke har lærere som har god kvalitet det være seg fagmessig kunnskap og pedagogisk innsikt, så vil det hjelpe lite med økt pengebruk. En kan godt si det slik at man gir ikke penger til en som ikke har forstand på å bruke dem. Likevel er det kjappeste insentiv rent politisk å vise til at man skyter inn mer penger. Det vises til at man videreutdanner og på mange måter driver med grep for å øke kvalitet. Hvorfor er det da så lite som vitner om at skolene skaffer seg dyktige pedagoger ? Hva mener jeg med dette ? Vel, det viser seg dessverre ofte at skolene preges av dårlig økonomi. Dårlig økonomi fører til mindre midler til lønn og dette medfører at en adjunkt med opprykk nødvendigvis blir en større utgiftspost enn en assistent med videregående skole og godt lag med barn.
Selvsagt setter jeg det litt på spissen, men faktisk er dessverre dette ikke langt fra sannheten. Læreryrket er blitt gradvis ødelagt av stort arbeidskrav, en arbeidsinstruks som i beste fall er løs og samfunnets behov for syndebukker. Hvis min elev ikke presterer bra, da er det vel noe galt med læreren ? Kanskje har barnet mitt ADHD ? Har ikke læreren oppdaget dette ? Vet læreren om at det foregår mobbing i klassen.....
Den tid da læreren hadde ansvar for fag og kunne konsentrere seg som å holde fokus på faglige prestasjoner, den er forlengst forbi. En lærer må være en multikunstner som er villig til å sjonglere flere klasser, flere fag og elevenes psykososiale miljø. Det vitner mye om lærerens utsatte samfunnsrolle når man tar med advokat på foreldremøtene. Derfor vil jeg hevde at et første skritt mot å få til god læring i et klasserom er å følge noen enkle retningslinjer.
1. Gi lærerne gode arbeidsrom og still krav til planlegging av skoleåret
2. Sørg for å ha enkle og konkrete læringsmål
3. Still krav til læreren i forhold til læringsutbytte. Lærer elevene lite, så må det kunne ha konsekvenser. Ikke alle kan være lærere, selv om de skulle ha en god tone med barn
Læreren som en fagkyndig person med kompetanse i å undervise godt for elever må være et resultat av en satsing på økt kvalitet på lærerutdanning. Da må man spekulere i om man underviser etter de prinsipp man ønsker at kommende lærere skal benytte i egne klasserom. Personlig har jeg opplevd at undervisningsprinsippene ved høgskoler og universitet ofte går etter "lese av powerpoint eller overheadtransparenten". Dessuten lider lærerutdanning under mangelen på praksis før man starter som lærer. 6 uker praksis på 1 år gir ikke store erfaringen, men vi har ikke penger til mer dessverre.
Kommentarer
Legg inn en kommentar