Gå til hovedinnhold

Socrative Teacher/Student

Denne gangen skal jeg skrive om et program jeg har brukt i undervisning siden oktober 2012. Programmet heter Socrative og har blitt et verdifullt verktøy for meg som lærer. Det er en støtte for vurdering og kan brukes til å minske vurderingsbyrden som følger med retting av prøver. Jeg vil gi noen eksempel på hvordan jeg har brukt det og noen tanker om videre utvikling.

HVORDAN STARTET DET?
Jeg hadde nettopp gjort ferdig prøver for mine 2 undervisningsgrupper og fikk 2 til som en følge av en omrokering på vårt trinn. 100+ prøver lå og ventet på min grønne penn og jeg forberedte meg på en akademisk styrkeprøve. Det er ikke den første man vil gjøre etter en hektisk arbeidsdag, men det må gjøres. Etter å ha rettet halvparten av bunken og kaffekanna var tom, ble det litt tid til refleksjon. Kunne en ikke automatisere noe av vurderingsarbeidet? Flervalgsoppgaver kan brukes, men selvsagt kan det ikke utgjøre for mye av vurderingsgrunnlaget. Etter noen søk på nett fant jeg nevnte Socrative og bestemte meg for å teste ut litt. Det passet inn i de krav jeg satte, nemlig at det måtte være nettbasert og ha en enkel applikasjon som kunne brukes på elevenes mobil/nettbrett. Jeg snakket litt med andre lærere og diskuterte litt om de også ville teste litt, men på grunn av endel sykdom og andre omstendingheter, ble det bare jeg som startet opp testing.

ELEVENE BLIR TESTET
Jeg husker godt den første testen jeg kjørte på elevene og var forberedt på at det ville bli noen oppstartsproblemer. Det er 3 rutere på trinn, og dessverre blir 1-2 satt ut av funksjon siden kablingen er lett tilgjengelig for klåfingrede sjeler. Dette medfører at ofte får man ikke på mer enn 10 datamaskiner eller mobiler/nettbrett. Det fine med Socrative Student Clicker er at den finnes både for Apple og Android. Dette betyr at flertallet av elever kan skaffe applikasjonen. Elever bruker ikke så mange applikasjoner, det går mest på spill. De fleste klarte likevel å laste ned applikasjonen og den første testen jeg kjørte var en enkel flervalgstest i forhold til naturfag.
Jeg koblet på prosjektør og viste elevene hvordan resultatene deres tikket inn og etter en stund var det fullt av nysgjerrige elever foran skjermen. Hva fikk jeg? Hvem hadde mest poeng? Det nye var spennende og elevene likte å kunne ta en test på sin egen mobil. Jeg kunne gi karakter raskt etter prøven, siden alle resultat kunne lastes ned i en Excel-fil. Jeg vil anbefale å lage samme antall spørsmål hver gang, så behøver man ikke å lage ny karakterskala for ofte.
Jeg spurte elevene om hvordan dette fungerte og om de syntes det var et godt alternativ til å bli testet. Svaret var ja og faktisk var det få som reagerte på at resultatene kom opp på tavla. De likte å konkurrere, tenke seg det!

VIDERE BRUK I UNDERVISNING
Socrative kunne brukes, men som med de fleste verktøy, en må vurdere hvor det vil ha mest hensikt. Jeg ville benytte den som en sjekk av læringsmål, det funket fint. Flervalgstest gjorde det mindre farlig for de som  ikke var så sterke faglig og det var veldig enkelt å kunne bruke som en naturlig test nå en elev mente at læringsmålet var nådd. Elev sier at 3 læringsmål er unnagjort, lærer setter igang en test som elev kan ta. Viktig at lærer kan ha elev i nærheten, det er veldig enkelt å flippe fram en nettleser og finne svar via Googling.
En annen morsom måte å gjennomføre en test på, er å benytte romkappløpet. En setter igang en test, deler inn i lag og hver enkelt elev bidrar da til at poengene deres skyver romskipet fram i løypa. Viser en dette på Smartboard/prosjektør, er det en morsom kunnskapskonkurranse. En kan også legge til at det er tilfeldig hvilket lag en er på eller la elevene velge selv. Mulighetene er mange.

SHARING IS CARING
Nevnte jeg at testene du lager kan deles med andre? Hver test får sin unike ID, basert på en kode som inneholder SOC-xxxxxx. Vil du f.eks teste ut den første prøven jeg laget i Socrative, så kan du gå inn som lærer. Manage quizzes - Import a quiz - Import Shared Quiz  og legge inn SOC-406692 og trykke import quiz. Da får du denne testen og kan fritt kjøre den når det passer. Siden vi er 3 lærere på 8.trinn som har naturfag, kan vi da lage quiz og dele med hverandre. Hvis noen naturfaglærere ønsker flere quizzer (Vi bruker Eureka), er det bare å kontakte meg på dag-rune.kvittem@trondheim.skole.no.

VEIEN VIDERE
Socrative har blitt et viktig supplement til min vurderingsportefølje. Jeg får en indikasjon på hvilke tema som er vanskelige og hvor en kanskje må ta en ekstra gjennomgang. Jeg bruker liten tid på vurdering og til tross for at flervalgsspørsmål kan misbrukes (Tipping kan gi gode resultat), så er det mye verdifull informasjon om hva elevene har forstått. Det tar tid å lage gode flervalgsspørsmål, så endel av tidsbruken vil her ligge i forkant av og ikke i etterkant av testen. Når det først er laget, vil det kunne gjenbrukes og en kan dele med andre. Det vil uten tvil kunne spare tid for lærere, spesielt der man kan samarbeide med flere andre.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Digital eller papirpasert lærebok? Ja takk!

Det er lite forskning på hvordan digitale læremidler påvirker elevenes læring . Likevel blusser det opp en papir versus digital debatt der det hevdes at en vet hva som er best. Det siste eksemplet skyldes et oppslag i Klassekampen angående at lærere ved Knarvik videregående skole ikke får nok fysiske lærebøker. Anvendelsen og den pedagogiske nytteverdien avhenger fortsatt av lærerens kompetanse for læremiddelet, det være seg digitalt eller papirbasert. Tabloide overskrifter som skal få folk til å lese om hva som er best fungerer som clickbait. Hvis det passer det du allerede mener, såkalt bekreftelsestendens, deler du det flittig i sosiale medier. Dette er med på å skape en veldig polarisert debatt. De som tjener mest på dette er nok media som gjerne inviterer til debatt når en kan lese denne saken for kun 1 krone. Sosiale media fylles opp med at forskning viser at begge sider egentlig har rett. Tenk så fantastisk om vi kan tenke som Ole Brumm? Det ville være naturlig å spørre dyktige ...

Gunnar Stavrum vil ikke ha streik, so what?

Nå under en streik har som vanlig visse personer som mener å ha stor tyngde bak sine meninger meldt seg på. Han i overskriften er på bakgrunn av å være sjefredaktør i en eller annen avis en markante meningsytrer. Han bruker umusikalsk om den streik som nå pågår. Han er tydelig på at man ikke bør streike. En av hans meninger er at streik er unødvendig i Unio siden man i privat sektor har opplevd permitteringer og oppsigelser. Lærere og sykepleiere har beholdt jobbene sine, derfor bør de ikke streike.  Nå er det ikke første gang det kommer kontroversielle utspill fra den kanten. Han eier en nettavis og han ønsker debatt, gjerne slik at han kan tjene på det.  Derfor er min enkle oppfordring, la oss treffe ham der det smerter mest, ved å ignorere. Mitt innstendige ønske til andre media er at de holder ham utenfor en debatt, siden han åpenbart vil tjene på det. De som nå streiker for bedre lønn gjør det for å sikre en rekruttering og det passer seg dårlig at noen skal få økono...

Funksjonsbegrepet

Min masteroppgave tar for seg en innføring av funksjonsbegrep og hvordan et program kalt Algebra Arrows kan   gi noen effekt. I disse dager skriver jeg på et innledningskapittel, der jeg ser litt på bakgrunn for min oppgave og hva som er poenget med en slik forskning. Det som har slått meg, er omfanget av funksjonsbegrepet, spesielt når man tenker på de erfaringer som bør ligge til grunn for å se nytten av funksjoner. Oppgaver som ligger under å tolke grafer eller kunne uttrykke sin matematiske funksjon for dagligdagse hendelser, vil være viktige faktorer for et menneske i et moderne samfunn. Hvordan kan man sørge for at utdannelse gir mennesker en praktisk nytte av å kunne noe om funksjoner ? Funksjonsmaskiner er et sentralt tema i mange læringsressurser, både på barnetrinn og ungdomstrinn. Å kunne lage en matematisk funksjon for et lån burde være en enkel anvendelse som kommer et menneske til gode. Problemet er ofte å argumentere for at man bør kunne dette. Det er en diskusjon...